lördag 1 mars 2008

Barnboksdebut





Nu, mina vänner, låt mig presentera: Vem är tjuven Mirjana?. En mycket, mycket speciell barnbok som ligger mig varmt om hjärtat. Det är nämligen min fantastiskt duktiga och kreativa lillasyster Jessica Kurki som har illustrerat! Mitt storasysterhjärta sväller av stolthet!

Nu ska vi inte glömma bort duktiga duktiga Tomas Nilsson, som också har illustrerat, och Ana Udovic, som
har skrivit. Men jag måste ju få putta fram syrran lite framför de andra, det förstår ni väl.

Vem är tjuven Mirjana? handlar om Mirjana som älskar att vara på sina föräldrars pizzeria. Men hon får bara äta pizza när det är fest. En dag försvinner den fina guldklockan som Mirjanas farbror har tagit med sig till pizzerian. Kanske har Mirjana en aning om vad som har hänt...? Berättelsen tar upp fördomar och låter vanliga och ovanliga människor få vara precis som de är. Bilderna är underbara, fulla av liv och rörelse, nyskapande och en fin blandning av mönster och färger.

Boken är utgiven av Olika Förlag, och finns att köpa t ex här och här. Den vänder sig till barn mellan 4 och 6 år, är i mjukt format och perfekt att ta med i väskan, vagnen, bilen etc.

Självaste Linda Skugge har rekommenderat boken i sin blogg, titta här!
Och Jessicas hemsida hittar ni här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Såg Olika Förlag på Bokmässan i höstas och blev mkt förtjust - nu verkar det vara dags att shoppa! Ser verkligen jättefin ut.

Hemliga kockan sa...

Bilderna är fantastiska, hälsa och gratta från mig!

Anonym sa...

Åh vad kul, grattis till din fantastiska syster från mig med!