tisdag 6 maj 2008

Dagens fynd i postfacket


Titta vad fint brevbäraren kom med idag! (Första beviset på att eftersändningen funkar...) Nämligen ett paket med Henning Mankells nya thriller Kinesen, som kommer ut i butik 20:e maj. Jag brukade sluka böckerna om Wallander då de kom ut, nu var det ett tag sedan jag läste Mankell så det ska bli roligt att återse honom.

Förresten, den här thriller-benämningen? Jag har alltid tyckt att det begreppet kategoriserar film, inte böcker. När det handlar om läsning skulle jag kanske skriva spänningsroman, kriminalroman eller deckare istället. Vad tycker ni?

4 kommentarer:

Hemliga kockan sa...

Hej och välkommen tillbaka! Jag har också funderat på det där med "thriller". Det måste vara ett försök att nå en annan målgrupp, de som normalt kanske inte läser så mycket men ser desto mer på film. Vad tror du?

Jenny sa...

kockan: tack tack! så kan det absolut vara, en del av kommersialiseringen (kan man säga så?) runt böcker som har kommit så mycket på senare år.

Hans Persson sa...

Jag tycker att deckare och thriller överlappar en hel del, men tycker inte att det går att sätta likhetstecken mellan dem. En deckare fokuserar på ett brott och dess lösning. En thriller fokuserar på spänning vilket inte kräver att det finns något brott (även om det ofta gör det).

Torbjörn Wester (Litteraturpalatset) sa...

Hej!

Jag tycker om att läsa din blogg!

Det finns en grundläggande skillnad mellan deckare och thrillers.

Deckare börjar med ett brott, som sedan ska lösas (eller också kommer boven undan).

Thrillers utspelar sig INNAN brottet (eller katastrofen) och den stora frågan är om katastrofen ska kunna avvärjas eller inte.

Det här är en uppdelning som faktiskt har ganska många år på nacken - till skillnad från vad man skulle kunna tro...

Jag har förresten lagt till din blogg i min länklista över bokbloggar.

Om du vill får du jättegärna länka till mig!

På min blogg har jag en länksamling till skrivtävlingar, hundratals bokbloggar och bokhandlare.

Mvh.
Torbjörn (Litteraturpalatset)

http://www.litt.se