lördag 17 maj 2008

Litteratur-turism

Stadsvandringar 2.0 är här! Det behöver inte längre handla om gamla kungar och Bellman. Nu arrangerar Stadsmuséet två nya litteraturvandringar, en som utgår från Millennium-trilogin av Stieg Larsson och kvarteren runt Slussen och Mosebacke (där Lisbeth Salander hade sin lyxiga våning), och en som följer i Jens Lapidus fotspår runt Stureplan.

Låter jättekul tycker jag! Det ryktas dessutom att författaren Lapidus själv dyker upp på första vandringen... Läs mer här, om tid och exakt plats.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en sajt som jag döpt till Hundöra :) Visste inte att det fanns en blogg med samma namn ;)

Anonym sa...

Hej Hundöra,
Vann för några år sedan i en limericktävling och fann då att jag hade ganska lätt för att skriva skämtvers och har fortsatt i denna genre. Gav i höstas ut mina allra bästa limerickar som pocketboken Doktor Limericks skrattsalva. Boken har fått flera fina recensioner, bl.a.från Rolli Fölsch, Årets lektör 2007 och finns nu på nästan hälften av landets bibliotek. Man kan även köpa den hos flera nätbokhandlare av vilka AdLibris fortfarande har lägsta pris med 87 kronor plus frakt. Inte minst har boken blivit en mycket uppskattad presentbok.
Skriver vidare sedan i höstas Månadens limerick i gratistidningen På Plats i Väster
som även finns på nätet på www.ppiv.se
Har ganska nyss börjat blogga och har funnit din blogg både innehållsrik och intressant. Det där med litteraturvandringar t.ex. med utgångspunkt från Stieg Larsson-trilogin var nytt för mig. Från min limerick-blogg http://skrattsalva.blogspot.com/ har jag nyligen utlyst en limericktävling som pågår september månad ut. Bästa inmejlade limerick vinner 5000 kronor och näst bästa 2500 kronor.
Tidigare publicerade limerickar kan inte delta i tävlingen.
Då du verkar vara flyhänt vid tangentbordet inbjuder jag nu dig
och även dina läsare till min limericktävling. Helst bör verserna hålla sig "över bältet" för att ha någon chans i tävlingen och de måste alltså vara tidigare opublicerade.
Man mejlar sin(eller sina) tävlingslimerick(ar) bäst direkt till tävlingsredaktionen på mitt förlag SONULF på uherrstromer@gmail.com
Välkommen till limericktävlingen!
Flera "Bok-och-litteraturbloggare" och drygt femtio andra bloggbesökare har redan mejlat in bidrag till tävlingen.
Doktor Limerick

marlan sa...

Det låter ju onekligen intressant.
Även om jag då inte har så mycket övers till just Stieg Larsson.
;)

Anna sa...

Gillar du böcker så gå gärna in på min blogg: itsmyparty.blogg.se och se om någon bok faller dig i smaken :)

Hanneles bokparadis sa...

Litteraturvandringar är kul!