onsdag 7 november 2007

Gisslandrama


Jag har följt Helena Von Zweigbergks fängelsepräst Ingrid i tre tidigare böcker, så när jag hittade Fly för livet i pocket var det bara att handla. Den plöjdes på två kvällar och jag tycker att det är den bästa hittills i serien. Det är en oerhört obehaglig, tät och gastkramande historia i realtid om Ingrid som blir tagen som gisslan när några fångar rymmer från fängelset där hon jobbar. Allt känns väldigt realistiskt, det är kallt och skitigt och det finns inga romantiserande inslag. Inga hjältar, bara förlorare. De inblandade blir allmer robotiserade och desperata då flykten fortsätter. Parallellt med gisslandramat får vi följa Ingrids tillbakablickar på ett destruktivt förhållande i hennes ungdom, som kryper på i minnet då hon blir illa behandlad igen.

Helena är bra på att skriva kriminalromaner, och jag gillar det annorlunda perspektivet (dvs att det inte är en medelålders manlig polis med relationsproblem som är huvudperson).

2 kommentarer:

Amoroso sa...

Jag har också plöjt igenom hela serien och fly för livet är min absoluta favorit! Den är rå och verklighetstrogen, inga försköningar!

Jenny sa...

amoroso: håller med! känns väldigt realistisk och otäck.