måndag 9 juli 2007

Boken är alltid bättre

Alltså, det här med att Millennium-trilogin ska bli film och TV-serie. Nu har det börjat dyka upp spekulationer och förslag till vilka som ska spela huvudrollerna. Till min fasa läser jag i Aftonbladet att Mikael Persbrandt är påtänkt som Mikael Blomqvist. Sorry, men han är inte min Kalle Jävla Blomqvist. Det är ju liksom inte Gunvald som ska röja runt och gorma på folk. Argh! Jag skulle önska att de valde en okänd förmåga. Det lär ju inte bli så eftersom "finansiärerna vill ha ett känt namn". Som om inte folk skulle se filmen ändå, som baseras på sådana bestsellers... Men kanske David Dencik skulle kunna passa? Lite ung förstås...

Sedan läser jag vidare i dagens papperstidning att folk önskar att Tuva Novotny ska spela Lisbeth Salander. Men snälla människor. This is not a beauty contest. Jag gillar Tuva, det gör jag verkligen men någon Salander är hon icke. Jag tänker mig någon mer i stil med Lo Kauppi, Cecilia Häll eller möjligen Livia Millhagen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh nej... Man får inte förstöra böckerna på det viset. Jag hade hoppats att man skulle använda sig av lite mer okända skådespelare, så att fokus ligger på storyn och inte på Persbrandt. Nåväl, det är väl inte klubbat och klart än...

Marianne sa...

Kauppi borde vara självskriven!

Minns inte om det står något om hårfärg i någon av böckerna, men jag har hela tiden tänkt mig Salander som mörk.

Jenny sa...

erika: Jag vet, det känns inte helt rätt. Hoppas de ändrar sig!

marianne: eller hur, hon känns trovärdig. jag har bestämt för mig att det står att hon har svart hår, måste kolla det (har inte böckerna i närheten nu).

Anonym sa...

Lisbeth har svart hår, tror jag. Jag har också alltid tolkat det som att det är Lisbeth som pryder omslagen på både 2:an och 3:an, och den tjejen har ju kort svart hår... Håller ni med om detta och vem är i så fall på omslaget på 1:an? Boven i dramat eller Blomkvist?

Anonym sa...

Håller helt med dig..de som tycker att Tuva (visst hon är duktig) ska spela Salander kan aldrig någonsin ha öppnat någon av böckerna.