onsdag 4 juli 2007

Bokfemman vecka 26 - den sista boken

Jag har dragit mig lite för (förra) veckans bokfemma...Temat var: vilken bok skulle du vilja var den absolut sista boken du någonsin läste? Det känns så ödesmättat och viktigt, det där med vilka de sista böckerna skulle vara. Dessutom är det där med döden lite läskigt. Men nu ska jag försöka att inte ta mig själv på så stort allvar, här kommer listan (ingen inbördes ordning):

1. Spänning är nog bra, så att man riktigt uppslukas. En av de mest fängslande böcker jag har läst är Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson. Vore ju bra om jag hade haft den oläst.

2. När jag precis hade läst den här boken, så var jag inte så förtjust i den. Tyckte att den staplade klyshor och plattityder på varandra. Men jag kan tänka mig att det är precis vad man behöver när man ska ge sig av. Så Fem personer du möter i himlen av Mitch Albom skulle nog vara lite tröstande att läsa iallafall.

3. Något från unga år ger en känsla av trygghet och glädje. Astrid Lindgren kan aldrig bli fel och jag väljer Madicken, som jag identifierade mig med som liten. En snäll barndomsvärld, med bus och skratt.

4. Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan om Peter Pohl och hans bok Jag finns kvar hos dig. Den är så fylld av förtröstan trots den sorg som ska komma. Den skulle ge ett lugn.

5. Och avslutningsvis en riktig romantisk gammaldags kärlekshistoria från tonåren: Törnfåglarna av Colleen McCullough. Den förbjudna kärleken mellan Meggie och fader Ralph är lätt att fascineras av.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var ju menat att inte vara så allvarligt egentligen, även om döden ju är allvarlig.

Jag måste läsa tvåan på din lista. Den har funnits på listan ett tag nu. Får se hur mkt jag hinner läsa i sommar.:-)

*Malin*