tisdag 10 juli 2007

Gästblogg - den sista boken

Gästblogg av min kollega Johanna, som inspirerades av senaste bokfemman. Det handlade om vilken bok som man skulle vilja blir den sista man läste. Varsågoda och ta för er av hennes tips!

1) Paulo Coelho - Alkemisten
Handlar om pojken Santiago som ger upp sitt liv för att söka efter en skatt han har sett i sin dröm. På ett enkelt sätt beskriver Coelho hur man lever nära världsalltet och litar på sin intuition. Supermysig bok som jag gärna läser om när jag är på dricka-te-i-soffan-humör (helst med take-away morotskaka).

2) J K Rowling - Harry Potter and the deathly hollows
Egentligen en barnbok men jag har älskat allihopa. Sista boken i serien om inte Rowlings uttalande "man ska aldrig säga aldrig" leder nånvart. Jag kommer att försöka läsa den här så långsamt som möjligt, och direkt när jag har läst den kommer jag att läsa om den. Sista boken i en serie gör att man kan återuppleva alla de andra bra böckerna som kommit innan.

3) Oscar Wilde - The importance of being Earnest
Den mest citerade pjäsen av Wilde. Rolig även på film med bl a Colin Firth (*dregel*). Skön bok att läsa för sista gången då man ofta minns det man läst nyss, och därför kan sola sig lite i Wildes glans genom att dra citat och visdomsord.

4) Alexander McCall Smith - Damernas detektivbyrå
Om Mma Ramotswe som driver en detektivbyrå i Afrika (kommer ej ihåg vilket land). Hon ger helt nya vinklar på problemlösning. Dessutom är det fullspäckat med sköna afrikanska visdomsord som "Mma Ramotswe var välbyggd och behövde aldrig tänka på sin vikt. Hon tog en kaka till" osv.

5) Marian Keyes - En oväntad semester
Jag har min favvo i chicklitt-genren, Marian Keyes. En oväntad semester handlar om en tillfrisknande drogmissbrukare, och det bäddar ju för tragedier, men den är sjukt rolig. Keyes är mästare på att föra fram vardagagliga händelser och göra det roligt. Flera gånger när jag läst Keyes har min pojkvän tittat konstigt på mig för att jag har skrattat så högt. (Han har läst högst 30 böcker i hela sitt liv och förstår inte det här med läsning. Jag har försökt förklara att det är som att titta på film för mig, böckerna spelas upp direkt i huvudet, men han ser bara oförstående ut).

Nu när jag är färdig inser jag att jag är avslöjad som den mainstream-läsare jag är. Jag har tagit välkända författares välkändaste verk, men strunt samma. Hade jag fått plats med 6 böcker så hade jag tagit Stieg Larsson, men vem vet - han kanske dyker upp på listan när sista boken är färdigläst!

Inga kommentarer: