måndag 3 september 2007

Blaska + bok 59 bagis

Expressen ska ge folket finkultur. Eller ge och ge, men istället för en bondfilm ska en utvald klassiker gå att köpa till tidningen varje vecka. Här är hela listan:

August Strindberg - Hemsöborna. 11 september.
Selma Lagerlöf - Gösta Berglings saga. 18 september.
Kejsaren av Portogalien. 18 mars.
John Steinbeck - Möss och människor. 25 september.
Hjalmar Söderberg - Doktor Glas. 2 oktober. Den allvarsamma leken. 26 februari.
Virginia Woolf - Mrs Dalloway. 9 oktober.
Harry Martinsson - Nässlorna blomma. 16 oktober.
Jane Austen - Stolthet och fördom. 23 oktober.
Karin Boye - Kallocain. 30 oktober.
William Golding - Flugornas herre. 6 november.
Pär Lagerkvist - Dvärgen. 13 november.
Thomas Mann - Döden i Venedig. 20 november.
Hjalmar Bergman - Markurells i Wadköping. 27 november.
Albert Camus - Främlingen. 4 december.
Marguerite Duras - Älskaren. 11 december.
Ernest Hemingway - Den gamle och havet. 18 december.
Hermann Hesse - Stäppvargen. 25 december.
Joseph Conrad - Mörkrets hjärta. 1 januari 2008.
Carl Jonas Love Almqvist - Det går an. 8 januari.
Elsie Johansson - Mosippan. 15 januari.
Oscar Wilde - Dorian Grays porträtt. 22 januari.
Francoise Sagan - Bonjour tristesse. 29 januari.
Fjodor Dostojevskij - Spelaren. 5 februari.
Ivar Lo-Johansson - Måna är död. 12 februari.
Franz Kafka - Förvandlingen. 19 februari.
Harper Lee - Dödssynden (To kill a mockingbird). 4 mars.
John le Carré - Spionen som kom in från kylan. 11 mars.
Evelyn Waugh - En förlorad värld. 25 mars.
D. H. Lawrence - Lady Chatterleys älskare. 1 april.

Ryggarna bildar, om de står i rätt ordning i bokhyllan, porträtten av åtta av författarna. Hmmm... visst, billiga böcker är alltid bra, men måste det vara så... kalle-anka-pocketigt?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Undrar om det är bra eller dåligt att jag har läst alla av expressens utvalda "finlitteraturböcker"...måste genast gå och läsa nån Jackie Collinsbok för att väga upp...:)

Jenny sa...

jessica: jag tror att det är bra. och framförallt imponerande!

Anonym sa...

oh, det var just kalleankapocketkänslan jag går igång på!så barnsligt och härligt. brottas nu med problemet att om jag börjar samla så kan jag inte ställa in böckerna i bokstavsordning vilket stör en bibliotekarie med aspergerdrag som jag. hur ska jag göra? dessutom, varför har ingen tagit upp att slutsumman på runt 1800:- för hela samlingen är rätt mastig?

Jenny sa...

ida: haha! ja, nu måste du välja om de ska stå i bokstavsordning eller i kalleankapocket-ordning. jag håller med om priset, funderade över det idag när jag stod och höll i boken i affären. känns som man borde kunna hitta dessa böcker på antikvariat för en mycket mindre summa dessutom...