söndag 9 september 2007

Bokfemman vecka 35 - facklitteratur

Vilket roligt tema! Verkligen en utmaning, nämligen: Nämn 5 böcker som säger något om dig själv, vem du är och vad du gör på fritiden mer än läser. Här har ni fem symboliska böcker som passar mig:

1. Under det rosa täcket av Nina Björk. Genusbibeln som jag har bloggat om tidigare här.

2. Annas mat av Anna Bergenström. Jag älskar mat, både att laga själv och njuta gott ute på fin restaurang. Så en kokbok bör absolut vara med. Anna är en gammal favorit som man alltid kan lita på.

3. Livsnjutarens guide till Stockholm av Mia Öhrn kan få symbolisera att jag verkligen trivs i storstan. Här är vackert, livligt eller fridfullt beroende på vad man vill och det finns så mycket att se och göra. Dessutom försöker jag verkligen vara en livsnjutare, så det blir lite två-i-ett här.

4. Jag hittar inte riktigt någon bra som för detta ämne, men Tillsammans av Anna Kåver och Åsa Nilsonne handlar om relationer mellan människor och får därmed stå för min familj och mina vänner som är en stor stor del i mig.

5. Språket : så funkar det - om bokstäver, ord, grammatik och språkfel av Lars Melin och Martin Melin får representera min utbildning och min svensklärar-sida som älskar språk, att skriva och att läsa.

Okej... så jag är alltså en matälskande stockholmsfeminist som älskar livets goda, sin familj och att rätta andras stavfel. Trevligt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hah! Bra sammanfattning där i slutet ;)

Jenny sa...

lise: sån är jag! Tydligen... ;)