onsdag 12 september 2007

Bokfemman vecka 37 - kokböcker

Nejmen, vilket synnerligen trevligt tema Malin har slagit till på denna vecka: Välj dina 5 favoriter bland både matlagning och bakning. Jag älskar mat, både att laga och äta. Jag är en av dem som tycker att det är prisvärt att betala några tusenlappar för en riktigt, riktigt bra matupplevelse. Här kommer några extra delikata matböcker!

1. Bonniers kokbok. Och inte den nya, med recept av bland annat Anna Bergenström och Jan Hedh. Den är också bra (och ärligt talat kanske mer användbar till vardags), men nej. Det ska vara en stor, klumpig, vit variant från 70-talet med svartvita bilder. Den har alltid funnits hemma hos mamma. Där finns a l l t. Det finns till och med recept för att koka ägg och göra te. Varje år som lussekatterna ska bakas så tas den fram och slås upp för att vägleda oss bland all de olika former och figurer man kan vrida degen till. Barndomsnostalgi och praktisk hjälp i ett!

2. Nya Annas Mat av Anna Bergenström hade jag med under bokfemman som handlade om facklitteratur. Den måste dock vara med här också för det är den kokbok jag har använt mest. Allt jag har lagat därifrån blir bra. Eksta chokladkaka är en evig räddning när efterrättsfantasin tryter.

3. Familjekokboken från Viktväktarna. När man verkligen gillar mat så är det inte fel att kunna svänga till lite lättare varianter ibland också. Den här har vettiga vardagsrecept som inte smakar smalmat.

4. Schücks vintermat av Cathrine Schück är en liten pärla. Trevligt personlig med det lilla extra, aldrig krångligt men mycket gott. Varm oboy med baileys någon?

5. Leilas guldkant på vardagen av Leila Lindholm. Lika färgsprakande och charmig som Leila själv. Hon gör det lätt för sig, tar gärna genvägar men tullar inte på smaken för det. Jag blir väldigt sugen på det mesta när jag bläddrar i den här kokboken!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, Leila har jag fastnat för också. Man blir alltid sugen på att laga det hon lagar för det ser ut som att hon verkligen gillar det.

Kokböcker är härligt!