söndag 9 september 2007

Bokfemman vecka 36 - chiclit

Från facklitteratur till tjejböcker i veckans bokfemma. Nämn dina 5 favoriter i chiclit-genren (böcker eller författare). Då ska vi se... här kommer mitt urval:

1. Grevgatan 22 av Jenny Leeb. Den här var nog lite extra kul för att jag har en liknande arbetsmiljö som huvudpersonen Josefin vilket gör sitt till för igenkänningsfaktorn. Lättsamt och roligt!

2. Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson. Jag gillar de svenska författarna, det blir trivsamt när miljöerna är bekanta. Och en klassisk askungesaga är väl aldrig fel?

3. Jane Green är bra på underhållning. Ärligt talat och I valet och kvalet är perfekta att ha på stranden eller i tunnelbanan.

4. Drottningen av chiclit måste också vara med. Marian Keyes Vattenmelonen var den första jag läste i genren för många år sedan. Hon är duktig på att vara lättsam utan att vara flamsig.

5. Mats Strandberg gör klassisk tjejläsning med gaytwist. Jag längtar efter att läsa Bekantas bekanta, förhoppningsvis är den lika bra som hans först bok Jaktsäsong.

Inga kommentarer: