fredag 7 september 2007

Hans nos den var av garn...





Hehe. Gerillamarknadsföringen fortsätter. Idag fick jag ett mystiskt brunt kuvert med en disktrasa i. Jag måste säga att jag gillar den här typen av reklam. Det funkar dessutom alldeles utmärkt, har sett inlägg på ett tiotal bloggar om Amberville nu. Så jag antar att det är dags för mig att avlägga min dom.

Som så många andra har skrivit så är detta inte en bok som jag hade köpt själv. Just därför var det så trevligt att jag fick den hemskickad, för annars hade jag gått miste om en helt ny värld. Jag brukar heller inte läsa så mycket hårdkokta deckare. Man ska prova nya saker ibland, har detta lärt mig.

Amberville är mjukdjurens värld, där de lever sina liv ungefär som vi människor. Man vänjer sig ganska snabbt vid att de är just mjukdjur och det stör inte själva historien. Jag gillar att våldet och det hårda livet blandas upp med filosofiska resonemang och funderingar. Eric Björn kämpar på för att rädda sina nära och kära mot gangsterkungen Nicholas Duva och hans gorillor. Det gamla kompisgänget samlas åter för att ställa upp för björnen. I början blir det lustigt och absurt med en homosexuell, knarkande gasell som tar betalt för att utföra sadistiska sexuella tjänster, med en slagsmålsbeskrivning där det kommer ut bomull ur munnen på björnen, med de yttre beskrivningarna av knappögon och korsstygnsnosar. Så småningom känns det helt normalt med plastikkirurger som återställer slitna pälsfläckar, felkonstruerade mjukdjur som hamnar på soptippen och departement dit längtande mjukdjur ansöker för att få en alldeles eget nysydd mjukdjursunge att ta hand om.

De är trots allt rätt mänskliga. Korruptionen och sveken flödar, moralen är låg. Dock inte hos Eric Björns tvillingbror Teddy Björn, som gör allt för att vara en god björn. Berättelsen innehåller även en hel del kritik mot kyrkan.

Jag vill veta mer om hur fabriken där de blir till, vem den gudomliga Magnus är, vad som händer när Chaufförerna har utfört sitt jobb och hämtat de gamla mjukdjuren. Så nu måste jag ju läsa de kommande tre delarna som ska ingå i serien om Amberville.

Vem pseudonymen Tim Davys är förblir höljt i dunkel och är givetvis också en smart marknadsföringsåtgärd som skapar buzz. Jag har dock inga teorier om huruvida det är en etablerad författare eller en ny förmåga. Boken kommer ut 2 oktober och ja, jag kan rekommendera den.

Inga kommentarer: