söndag 6 januari 2008

Tegelsten från Indien


Julklappstjockisen har påbörjats! Shantaram innehåller 941 sidor om australiensaren Gregory David Roberts, som efter att ha rymt från ett av Australiens bäst bevakade fängelser tar sig till Indien och Bombay. Berättelsen handlar om hans liv i den undre världen där. Han öppnar bland annat en sjukvårdsmottagning i slummen, arbetar för maffian och finner kärleken. Allt är en sann historia. De första 35 sidorna lovar iallafall gott för resten av boken!

Jag har för övrigt utvecklat en teknik för att kunna läsa såna här tegelstenar i sängen. Man ligger på sidan och läser. Boken ligger också ner på sidan när man läser till vänster. För att läsa det högra bladet får boken luta på sig själv. På detta sätt slipper man skadas av nedfallande bok om man råkar somna till lite. Se den fina illustrationen!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha - har också "uppfunnit" metoder för att kunna ligga och läsa - men mitt största hot har inte varit nedfallande böcker utan att jag alltid vill ligga så varmt som möjligt och därmed inlindad så långt som möjligt i täcket. Min metod innefattar också att man ligger på sidan och liknande - men inte likadan - handfattning. Dock har jag ingen lika vacker illustration på det hela!

Jenny sa...

klara: hrm, ja själva handfattningen kanske inte är exakt likadan som på bilden (jag har inte likadana gummiarmar). eftersträvar också att slippa utsätta kroppen för kall luft! man måste ligga nära med täcket! :)

Hemliga kockan sa...

Är du säker på att du och Jessica är släkt? :)

Jenny sa...

kockan: nä, jag är en bortbyting med gummiarmar... hehe

Marianne sa...

En av de i särklass bästa romaner jag någonsin har läst.
Den håller hela vägen, jag lovar!

Jenny sa...

marianne: åh, vad bra! jag har liksom på känn att jag verkligen kommer att gilla den.