torsdag 3 maj 2007

Bloggens första tips


Plöjer en riktigt bra bok just nu. Snabba cash av Jens Lapidus. Jag älskar hans beskrivning av stockholms undre värld, där olika grupper konkurrerar om hur man snabbast och brutalast skaffar just - snabba cash. Man får inblick i droghandeln, rangordningen bland tungt kriminella, stureplans ytligt glamourösa värld.

Känns som boken är skriven av en före detta kokainkung men författaren arbetar på advokatbyrå i Stockholm. Antar att han har sett och hört en hel del genom sitt jobb, för det är fantastiskt hur han har lyckats få till en så trovärdig och driven historia. Språket är snabbt, forcerat, allt rasar på i en fart som gör att det känns som att katastrofen ständigt är närvarande. Suger lite på de sista sidorna, snart är den slut... alltid lika sad när det händer en bra bok.

5 kommentarer:

Magnus sa...

jag måste läsa den. funderar bara på hur man uttalar hans efternamn. är det LAPidus eller laPIdus???

Jenny sa...

hebbe: Hm, jag tror att det är LAPidus, Men förhoppningsvis får jag svar på det imorgon när han intervjuas hos Stina.

Jenny sa...

Äsch då, jag hade fel. Jens LaPIdus heter han! Riktigt intressant intervju var det också.

Unknown sa...

Visst var boken bra?!?! Läste precis ut den!!

Jenny sa...

annamaria: så himla bra! jag vill läsa den igen :)