söndag 6 maj 2007

Maria Gripe


En av de största har gått ur tiden. En sönderläst bok av Maria Gripe är Boken om Hugo och Josefin (eg en samlingsvolym av Josefin, Hugo och Josefin samt Hugo). Jag älskade den när jag var liten. Som vuxen ser man en del andra bitar som man inte förstod då. Sådana barnböcker är alltid de bästa. Tre andra favoriter:

- Agnes Cecilia, det lite övernaturliga lockade mig och trots att den var otäck kunde jag inte låta bli att läsa den om och om igen.

- Elvis-böckerna tyckte jag också mycket om. Stackars Elvis som var döpt efter sin mammas stora idol och aldrig kunde leva upp till sin hennes stora förväntningar.

- Glasblåsarns barn faschinerade mig, jag har alltid varit förtjust i klassiska sagor där kampen mellan det goda och onda står i centrum.

Inga kommentarer: