torsdag 17 maj 2007

Rysligt bra

Redan som barn drogs jag till böcker som var läskiga, övernaturliga och bara allmänt ruskiga. Inte konstigt då att Roald Dahl var, och är, en stor favorit. Häxorna läste jag många gånger, minns när vi var i Sälen och åkte skidor när jag var nio år. Jag var betydligt mer intresserad av att sitta uppkrypen i en fåtölj i stugan och läsa om RIKTIGA häxor än att vara ute i snön. Försökte se på tanter i närheten om de möjligen alltid hade handskar på sig.

Kalle och chokladfabriken var nog den näst bästa boken. Åh, så jag hade velat smaka på de fantastiska sötsaker som skildrades! Man kunde nästan känna doften stiga från sidorna när de underbara chokladkakorna beskrevs. Och tuggummin som innehöll en hel måltid, bara man fortsatte tugga...

2 kommentarer:

Hemliga kockan sa...

Ja, ja Häxorna! Min fröken på lågstadiet hade den som högläsningsbok, vi tände ljus, låg lutade över bänkarna och lyssnade intensivt. Har du läst om dem i vuxen ålder?

Anonym sa...

Visst har jag det, de är underbara! Jag gillar att läsa mina gamla barn- och ungdomsböcker igen, det väcker sån nostalgi... Perfekt högläsningsbok förresten, med de där rullande RRRR:en.