fredag 4 maj 2007

Ring ring



Stephen King är en av mina favoritförfattare. Fastnade för honom någon gång i tonåren (har funderat över vilken bok som var den första jag läste - jag tror att det var Död Zon). Jag gillar hans sätt att plantera skräcken i vardagen. Det blir aldrig så obehagligt som när ett enkelt, ljust och vanligt scenario visar sig dölja ondska, skräck och vansinne... Jag skulle bli rädd för mig själv om jag hade hans fantasi.

Den senaste boken jag läste av honom var Signal. Den påminner lite om Pestens tid, med sitt undergångstema. Folk som talar i sina mobiltelefoner blir plötsligt galna. Eftersom vi i denna högteknologiska tid talar en hel del i våra mobiltelefoner, innebär detta att de flesta blir galna, väldigt mordiska och så småningom utvecklas till någon form av zombier. De icke-mobiltalande som drabbas av vansinnet försöker överleva med mer eller mindre brutala metoder. Det är ganska tydligt att herr King vill påvisa att vi människor inte är annat än blodtörstiga djur när det väl kommer till kritan och den ytliga fernissan har krackelerat (med tanke på alla krig i världen och vad de vittnar om har han säkert otäckt rätt i det). Huvudpersonen känner vi igen; en sympatisk, vanlig kille med något sarkastisk läggning som kämpar på med livet , ständigt bärandes på det dåliga samvetet över exfru och son.

Helt okej story som rullar på och är lite lagom flummig med sanndrömmar och levande döda som blandas upp med detaljer som tar oss ner på jorden, Britney Spears senaste låt spelas när någon får huvudet avslitet i ett köpcentrum t ex. Äkta Stephen king - realism och skräck i en skön mix. It could happen to you...

5 kommentarer:

Bokmoster sa...

Kanske att jag skulle våga läsa Signal... Är annars en fegis, jag blir rädd bara jag tänker på Jurkyrkogården, trots att jag nog bara läste halva boken!

Anonym sa...

Ja usch, den var också en av de första jag läste av honom. Riktigt läskig! Jag är dessutom mörkrädd så det är ganska opraktiskt att skrämma upp sig på det här viset. Men jag kan inte låta bli...

Hans Persson sa...

Vi verkar ligga i fas. Min första var också Dead Zone och Signal var den senaste (om än inte någon av de bästa). Därimellan har jag läst det mesta av hans övriga utgivning också.

Jenny sa...

hans: vad lustigt! nej, signal var definitivt inte en av de bästa. gillar de "gamla klassikerna" skarpt, som eldfödd, carrie, cujo... och hans noveller är stora favoriter också.

Hans Persson sa...

Många av de gamla är riktigt bra, men det finns höjdare även bland de nya. Hearts in Atlantis och On Writing är riktigt bra, exempelvis.