tisdag 15 maj 2007

Kommande godsaker

Ser fram emot semestern, det är min läshögtid då jag plöjer bok efter bok. Det finns onekligen en del släpp som ser lovande ut. Ska försöka att spara en del till sommaren och inte sluka dem direkt de kommer ut.

Nummer ett på listan är givetvis Stieg Larssons Luftslottet som sprängdes som släpps vecka 22. Om jag gillade Män som hatar kvinnor så fullkomligt älskade jag Flickan som lekte med elden. Kan knappt vänta på att åter få träffa Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist! Så kul med en anti-hjältinna som inte är skitsnygg och sexig och superwoman, utan en excentrisk, asocial plattbystad tjej med knivskarpt intellekt och som inte tar någon skit.

Svampkungens son av Marie Hermansson kommer ut den 10 augusti. Hon har en smygande obehaglig, lätt övernaturlig stil som verkligen tilltalar mig. Ska bli kul att läsa! Mannen under trappan, hennes senaste bok, var en sån där perfekt blandning där man inte vet vad som är verkligt och vad som är huvudpersonens fantasifoster.

Inger Frimansson kommer också hon med en ny bok i augusti, Ligga som ett O. Hon tecknar alltid lika faschinerande psykologiska porträtt där man tas med på resor genom människors (ofta sjuka) hjärnor. Inger skriver på sin hemsida att det här är en annan typ av bok, som bygger på hennes egen barndom. Ska bli intressant.

Stephen King har skrivit en ny bok, men det dröjer nog innan den kommer på svenska för den släpps på engelska i juni. Blaze heter den. Den som väntar på något gott...

1 kommentar:

Anonym sa...

Så besviken på Svampkungens son, gillar Marie Hermanssons andra böcker mycket, men den här, inte alls...