onsdag 22 augusti 2007

Bokfemman vecka 32 - utländska författare

Jag fortsätter beta av de bokfemmor jag har missat. Nu blir det utländska favoriter! Nämn dina 5 favoriter - böcker eller författare - av utländsk litteratur (EJ US eller UK!). Här kommer ett skönt gäng:

1. Parfymen av Patrick Süskind. Fantastiskt mustig och förskräckande historia som väl nästan hör till allmänbildningen att ha läst. Här har jag bloggat mer om den.

2. Karin Fossum har skrivit många bra spänningsromaner, jag rekommenderar till exempel Svarta sekunder, När djävulen håller ljuset och Den som fruktar vargen.

3. Jag är inte rädd av Niccolò Ammaniti. En barndomskildring som blir en riktigt spännande och mystisk historia. Lätt suggestiv, man följer livet i den lilla italienska byn ur pojken Micheles perspektiv. Men något är fel, det känner man tidigt. De vuxnas prat tystnar när barnen kommer in. Michele hittar en pojke i ett hål i marken. Rekommenderas!

4. Änglarösten och Kvinna i grönt av Arnaldur Indriðason. Småputtriga, stillsamma deckare om polisarbetet i Reykjavik. Påminner lite om en isländsk Morden i Midsomer. Nåja, lite mer tragiskt är det kanske vid närmare eftertanke... Alla har roliga namn, ibland är det dock svårt att vid en första anblick veta om det är en man eller kvinna. Eller vad sägs om Erlendur Sveinsen, Sigurður óli, Elínborg och Kolbrún.

5. Bokhandlaren i Kabul av Åsne Seierstad. Denna gillade jag, man får en väldigt intressant inblick i vardagslivet i ett av världens mest kvinnoförtryckande länder. Bokhandlaren själv var inte helt nöjd med hur han framställdes, och kom farande till Oslo för att stämma Åsne. Mer om det här...

5 kommentarer:

Hemliga kockan sa...

O vilken fin logga, nu ser man (jag) att det är en hund! Din syrra är ett geni, kanske hon kan gneta ihop en bild på ett par köttbullar åt mig :)

Bokmoster sa...

Där är han ju igen - Indriðason! Böckerna ligger på mitt nattduksbord och bara väntar. Bra lista, gillade de fina flaggorna! ;-)

Jenny sa...

hemliga kockan: tack snälla du! ja hon så duktig så. :)

bokmoster: det är ett tecken, bara att ta fram en av böckerna och sätta igång!

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra