torsdag 9 augusti 2007

Bokfemman vecka 31 - Astrid Lindgren

Den här bokfemman känns ganska lätt. Det finns iallafall ett stort urval att välja mellan, och jag har inte valt de allra vanligaste. Här följer mina fem favoriter av Astrid Lindgren!

1. Sunnanäng. En samling med fyra berättelser, alla med ett mörkt stråk i sig. Ensamma barn, övernaturliga händelser och sorgliga drag. Innehåller Sunnanäng, Spelar min lind, sjunger min näktergal, Tu tu tu! samt Junker Nils av Eka.

2. Jag vill också ha ett syskon. Med teckningar av Ilon Wikland, dvs den utgåva som kom 1978. Denna visste jag knappt att det var Astrid Lindgren som hade skrivit. En bilderbok om Peter som får en lillasyster, Lena. Så fin bok.

3. Kajsa Kavat, alltså antologin med flera olika berättelser. Däribland den om Märit som offrar sitt liv för en snäll pojke i klassen samt den om stackars Gull-Pian som får bo hos två elaka mostrar när mamma ligger på sjukhus.

4. Nils Karlsson Pyssling, även här antologin. Sagan om Mirabell, som växte upp av ett dockfrö i trädgårdslandet var en stor favorit, liksom Peter och petra, Allrakäraste Syster, En natt i maj... magiskt!

5. Mio min Mio får avsluta listan. Som ni märker dras jag gärna till de sorgligare sagorna, de väcker någon typ av vemod och nostalgi. Mio min mio är så fin, samtidigt som den är både spännande och fantasifull. Och inte lika uttjatad som Bröderna Lejonhjärta. Jag minns att jag var hemskt faschinerad av Brödet som mättar hunger, och Vattnet som släcker törst.

En liten bubblare får bli Madicken, som jag också tyckte väldigt mycket om.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Jag skulle gärna skicka dig ett recensionsexemplar av Amberville, en orginell svensk romandebut skriven under pseudonym av Tim Davys.

Kontakta mig gärna!

Mvh,

Victoria, victoria@zebrasthlm.se

*Malin* sa...

Roligt att du valt lite annorlunda titlar!

Jenny sa...

victoria: jag har mailat dig!

malin: har läst alla andras svar också, och känner att jag lätt hade kunnat dubbla listan... :) men ska det vara fem så ska det!