söndag 26 augusti 2007

Bokfemman vecka 33 - US/UK-författare


Det här temat på bokfemman var inte så enkelt för mig som jag hade trott. Vid en titt i mina bokhyllor slås jag av att jag läser överlägset mest svenska författare. Att det var en sådan övervikt hade jag inte riktigt trott. Men givetvis finns det både brittiska och amerikanska favoriter inkilade lite här och var också. De fem utvalda blir:

1. Stephen King. Han är den största favoriten bland utländska författare överhuvudtaget, så han måste vara med på listan. Han har producerat så mycket så jag vill inte välja ut några titlar. Men ett tips är novellsamlingarna som brukar hålla hög klass.

2. Torey Hayden är en annan favoritförfattare, jag har bloggat om henne innan. Hennes skildringar av jobbet som speciallärare för unika och utsatta barn är spännande, gripande och faschinerande.

3. John Grisham har skrivit två böcker som jag gillar skarpt. Firman vet jag inte hur många gånger jag har läst. Och barndomsskildringen Det målade huset är en mycket läsvärd berättelse om en liten pojkes uppväxt i amerikanska södern.

4. Joyce Carol Oates. Jag har inte läst så mycket av henne som jag skulle vilja, men det jag har kommit över har bådat mycket gott. Två exempel: Foxfire - en tjejligas bekännelser handlar om en grupp tonårstjejer som begår brott, om vänskap, samhällets normer och om att bli vuxen. Våld - en historia om kärlek är en omskakande berättelse om hur samhället dömer en kvinna som blir våldtagen.

5. William Goldings debut Flugornas Herre har fängslat mig sedan vi fick läsa den i skolan. Att läsa den är som att följa en otäck slingrande väg som bara leder neråt, och den visar hur tunn fernissan av god uppfostran och artigt beteende egentligen är.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Toey Hayden är jättebra, har bara läst "Spökflickan" och det är för flera, flera år sedan men jag vet att det är en av de första böckerna jag läste om för att hon skriver så bra. Är riktigt sugen på att läsa fler av hennes böcker.

Bokmoster sa...

Gillade också Oates Våld, även andra av hennes kortare romaner som t ex Djur och Mörkt vatten. Och att jag inte tog med Flugornas herre på min egen lista är ju nästan lite pinsamt!

Jenny sa...

miss e: Ja, hon är jättebra! Du kommer gilla hennes andra böcker också. Den första jag läste var Burpojken. Rävungen och Tigerungen är också bra.

bokmoster: Bra, då ska jag leta upp dem också. Ibland kan man ju lättare ta till sig kortare romaner (jag gillar noveller också). Har Blonde hemma men det har inte blivit av...
Flugornas Herre är en gammal goding! :)

Marianne sa...

Torey Hayden läste jag det mesta av för ganska många år sedan.
Den som fastnat mest i minnet är "Bara barnet" ("Just another kid"), kanske för att den till stor del handlar om en vuxen kvinna, mamman till ett av barnen i Haydens klass.

Rekommenderas!!!

Jenny sa...

marianne: ja, den är jättebra! hon är verkligen bra på att beskriva människoöden.