onsdag 8 augusti 2007

Bokfemman vecka 30 - Nostalgi


Herregud vad jag ligger efter med bokfemman. Jag får beta av den lite allt eftersom. Detta är vecka 30. Nämn 5 böcker som du förknippar med ordet nostalgi, här kommer några gamla godingar:

1. Osynlig närvaro av Hans-Eric Hellberg. Denna ungdomsrysare blev jag påmind om när jag läste i gamla KP-tidningar, där en recension fanns med. Åh, vad bra den här boken var! En äkta spökhistoria som utspelar sig i modern tid. Judith åker till sin mormor på sportlovet för att komma bort lite från bråken hemma. Där är allt som det ska vara, tryggt och snällt med barndomskompisen Niklas i närheten. Men så börjar mystiska händelser inträffa, Judith drömmer mardrömmar om en stor svart hund som börjar visa sig i verkligheten... eller? Dessutom verkar hon få en övernaturlig kontakt med sin mormors tvillingsyster, som dog när hon var lika gammal som Judith. Ryyys!

2. Grottbjörnens folk av Jean M Auel. Sååå grym bok! Hur många gånger har jag inte läst denna fantastiska skildring av cro magnon-flickan Ayla som kommer ifrån sin familj vid en jordbävning och räddas till livet av en grupp neandertahalare. Jag måste säga att denna bok är orättvist behandlad av världens kritiker. En modern klassiker! Sedan att uppföljarna dalade i kvalité och innehöll mer sexscener än Danielle Steel, kan man ju tala lite tystare om... Här handlar det om överlevnad på flera nivåer. Rafflande!

3. Pixi-böckerna. Min barndoms pixiböcker, sönderlästa och älskade. Vi hade dem i en glasslåda, de var med överallt, I bilen, på resor, utflykter, i sängen... brukar kika på de som finns i butiker ibland, men det är inte samma berättelser.

4. Lotta-böckerna av Merri Vik. Gud vad jag gillade Lotta! Även om jag störde mig på att hon var så klantig ibland, och lite väl käck andra gånger, så kunde jag identifiera mig med henne. Det blev ju fel ibland... Det var fest varje gång jag fick eller köpte en ny Lotta-bok. Kolla in den här bra sidan med all info man kan tänka sig.

5. Tvillingarna av Francine Pascal. Det måste ha varit när jag var 12-13 år som jag läste böckerna om tvillingarna Jessica och Elisabeth och livet var en ständig väntan på att nästa del skulle komma ut. Jag inser att det inte är någon högre form av litteratur, men jag gillade verkligen att följa livet i Sweet Walley. Jessica var den slarviga, flamsiga och impulsiva tjejen medan Elisabeth var allvarlig, duktig i skolan och ordentlig. Nostalgiskt värre.

4 kommentarer:

*Malin* sa...

Pixiböckerna!!! Jag börjar nästan gråta när jag bara tänker på dem. Jag hade MÄNGDER av dem, och hade bevarat dem i en låda inför framtiden. Tror du inte min puckofar gick och slängde dem bara sådär när han renoverade sitt hus. Är inte det att häda så vet jag inte vad. Det gör ont fortfarande i hjärtat när jag tänker på det... Och jag känner igen den du har på bild. Suck...

Lisa sa...

Gillar din filosofi i högermarginalen skarpt. För att inte tala om bloggnamnet. Keep up!

Jenny sa...

malin: åh nej, hur kunde han... vilken ångest. jag önskar också att mina fanns kvar, tror de gick på någon loppis eller skänktes bort när jag och min syster blev "stora". har dock sett att det finns en del på tradera, kanske kan vara nåt. :)

lisa: tack så mycket! vad glad jag blev! :) brukar kika in på din matälskar-blogg. såg nu att du startade matkaravanen, vad kul! den i stockholm har jag gått på, toppenidé!

Anonym sa...

Precis den pixiboken du har på bilden hade jag oxå *nostalgi* :)