onsdag 6 juni 2007

Bokfemman vecka 23 - Poeter

Nu är det dags för mig att haka på Malins Bokfemma! Denna vecka är temat poeter. Det blir väldigt kortfattat det här, kan bero på den sena timmen. Här kommer mitt urval (ingen inbördes ordning):

1. Edith Södergran. Kanske väntat, men Dagen svalnar... finns kvar hos en. Både mitt finlandssvenska arv och min feministiska övertygelse berörs av henne. Läs den fantastiska dikten här.

2. Karin Boye. Här finns det mycket fint att ständigt återkomma till, jag tycker om bland annat Javisst gör det ont, Du är min renaste tröst, Morgon, Evighet...

3. Sonja Åkesson måste få vara med, bara för sin dikt Äktenskapsfrågan (Vara vit mans slav).

4. Nils Ferlin. Han har ett sånt skönt flow i sitt skrivande. Du har tappat ditt ord, förstås, och Jag mötte.

5. Stig Dagerman. Jorden kan du inte göra om.

Malin skriver om Kärlek och Uppror, en diktsamling för unga. Den läste jag också, älskade den! Det är verkligen tydligt att det man läste som barn och tonåring präglar en.

4 kommentarer:

Myrkott sa...

Dagerman kommer jag ihåg från högstadiet. Tror knappt man läser honom där längre :)
Det är häftigt att se hur poeterna och deras poesi kommer tillbaka till en när man påminns genom allas bokfemmor!

*Malin* sa...

Kärlek och uppror borde nästan få Nobelpriset eller ngt, mtp hur många som har sån stark relation till den boken. Lite coolt faktiskt! :-)

Anna sa...

Bra lista! Jag gillar alla dina fem! Kul att se en till som läste sönder "Kärlek och Uppror"!

Jenny sa...

myrkott: ja, det är jätteroligt! det är verkligen sådant man trode att man hade glömt.

malin: eller hur! just i tonåren svallade ju känslorna extra mycket så den boken behövdes på något sätt.

anna: tack tack, ska kolla in din nu också. :)