måndag 25 juni 2007

Bokfemman vecka 25 - fem bästa böckerna hittills i år

Nej men gud, jag har ju glömt bort förra veckans bokfemma! Fy mej. Nu kommer den iallafall, även om det är lite sent. Temat var de bästa fem böckerna du har läst hittills i år. Det var lite svårt eftersom jag inte för någon vidare läsdagbok och därmed inte riktigt kommer ihåg vad, hur och framförallt när jag läste en bok. Dessutom står jag inför årets absoluta lästopp, så listan kommer förmodligen se en aning annorlunda ut i slutet av detta år. Nåväl, som vanligt utan inbördes ordning presenterar jag:

1. Snabba Cash av Jens Lapidus. Bloggens första inlägg som behandlar denna sköna actionmacka finns här.

2. Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson. Ja, jag har den färskt i minnet. Och ofta när man precis har läst ut en bok tycker man att den var det bästa man har läst på länge. I detta fall är det dock så sant, så sant.

3. Bitterfittan av Maria Sveland. Finns ett inlägg om den viktiga, roande, hjärtknipande boken här.

4. Främmande fågel av Anna Jansson har jag skrivit om här. Välskrivet, spännande, realistiskt.

5. Lämna inga spår av Hannah Nyala. Överlevnadsroman som utspelar sig i Australiens öken. Tally blir ofrivilligt övergiven och tvingas leta sig tillbaka till civilisationen med väldigt enkla medel, samtidigt som hon ska försöka föra sin mördade mans dotter i säkerhet. Jag gillade den lätt vemodiga stilen i kombination med andlös spänning. Det är rätt roligt ibland också.

2 kommentarer:

*Malin* sa...

Jisses, jag känner mig helt lost efter alla veckans bokfemmor. Det känns som om jag inte läst en enda av de böcker alla rekommenderar. Vad läser jag egentligen? :-) Jag vet vad jag ska göra i sommar iaf... :-D

Jenny sa...

malin: det ju det som är himlars bra, att man får nya tips. :) känner att jag har en massa kul att kolla upp nu efter veckans runda!