söndag 3 juni 2007

Svensk skräck


Som ni vet så gillar jag skräck i vardagen (i bokform vill säga - IRL fördrar jag ett ganska stilla leverne). När John Ajvide Lindqvists debut Låt den rätte komma in dök upp för några år sedan blev jag givetvis överförtjust. En vardagsrealistisk skräckroman om mobbing och vampyrer som utspelar sig i Blackeberg. Jippie! Inte direkt det vanligaste som svenska författare brukar komma med. Uppföljaren Hanteringen av odöda följde samma mönster, men här är det zombier som intar huvudstaden. Hans senaste bok är en novellsamling, vilket gör att han ännu mer förtjänar epitetet Sveriges svar på Stephen King. Den gamla skräckmästaren har ju givit ut ett flertal böcker med noveller och många av dem är alldeles lysande. Återkommer till det i eget inlägg längre fram! Jag tror att den här genren passar sig för berättelser i det korta formatet. På något sätt hålls mystiken, obehaget kvar om man inte alltid får en hel ordentligt uppbyggd berättelse, utan bara ett nedslag i något otäckt.

Hursomhelst så innehåller Pappersväggar tio berättelser, varav den längsta av dem (Sluthanteringen) är en fristående fortsättning/epilog på Hanteringen av odöda. Mina favoriter är Gräns, som handlar om en kvinna som jobbar i tullen och har ett ovanligt bra väderkorn för när det är något skumt på gång, samt Vikarien, där vissa riktigt obehagliga barndomsminnen borde ha fått glömmas bort... moahaha! Den här samlingen är riktigt scary på sina ställen och jag var tvungen att bara läsa den när jag hade sällskap hemma (vilket var lite besvärligt med en nattarbetande sambo). Rekommenderas!

5 kommentarer:

Hans Persson sa...

Jag ska skaffa mig den där så fort den dyker upp i pocket. Jag har gillat hans två romaner.

Anonym sa...

snygg hand.

Jenny sa...

hans: ja, gör det! du kommer nog att gilla även denna då.

anonym: ska vidarebefodra det till handmodellen, han blir nog mycket stolt...

Anonym sa...

Hej,
skulle vilja rekomendera Skräckantalogin ESKAPIX, som satsar hårt på svensk skräck -på hemsidan www.eskapix.se.
Liksom CJ Håkanssons debut Fjärilen från Tibet. Bra grejor!
mvh s.

Anonym sa...

Ajvide är kanon! Älskar hans böcker. Köpte även en bok som hette Galgbacken av Thom Olausson i julas, den var faktiskt riktigt bra. Läste också Ur Mörkret av Mackan Andersson, inte helt fel novellsamling. Svensk skräck är på frammarsch vilket är helt underbart för en skräck-fantast som mej själv. Jag håller med om att eskapix är en bra tidning, men tycker att de börjar upprepa sig med samma författare om och om igen, annars helt suverän tidning! Mitrania är också en blaska som jag gärna lägger mina surt förvärvade kronor på. Synd att tidningar ska vara så jäkla dyra! Jag har fru och fem ungar så jag har de flesta utgifterna på det torra. Tyckte också handen var cool!
Hälsningar från Kiruna