tisdag 19 juni 2007

IiiiiIIIIIiiiiiihhh!


När jag var på bokmässan hösten 2005 passade jag på att skaffa autografer från en del författare. Fredrik Strage var också där för att promota sin bok Fans. Tyvärr vågade jag mig inte fram till honom, tyckte han såg lite obekväm ut i rollen som folklig författare. Därmed är mitt exemplar sorgligt nog osignerat.

Fans är en spännande, intressant och rolig djupdykning av människor som blir mer eller mindre besatta. Fredrik har träffat olika typer av fans, allt från Westlifebrudarna Hamster Girls och superlojala Jeanette som älskar Michael Jackson till "Lena" som brände ner Evert Taubes sommarhus Sjösala och Gert som lyckades bli ihop med sin idol Agnetha Fältskog. Han gör även analyser över varför flickor skriker, varför hårdrockare headbangar, han går in på begrepp som fan fiction och analyserar star wars-älskare som bildar egna klubbar med mängder av ritualer. I slutet finns roligt extramaterial som Hamster Girls lista över de bästa sätten att komma nära Westlife samt Gerts bästa låtar med Agnetha. Det är fantastiskt bra läsning! Köp!

3 kommentarer:

Hemliga kockan sa...

Nu ska Fans bli teater på Orionteatern, premiär i september!

Jenny sa...

hemliga kockan: nej vad kul! den vill jag se. :)

*Malin* sa...

Den här kanske jag skulle läsa eftersom jag blivit "Justified" nu! :-)