söndag 3 juni 2007

Så mycket saker, så lite plats


Feng Shui är en gammal kinesisk lära om hur man ska bygga hus och inreda för att energifödena ska samverka på bästa sätt. Låter flummigt men är oftast rätt logiskt för att det ska kännas trevligt hemma. T ex placera inte soffan med ryggen mot dörröppningen, ligg inte och sov så att du ser dig själv i en spegel, ha inte en massa högar med saker överallt.

Just det senaste exemplet behandlas i Karen Kingstons bok Rensa i röran, som jag varmt kan rekommendera. Här handlar det om att göra sig av med all junk som man inte behöver, alla kläder som man kanske kan ha någongång, alla gamla papper som kan vara bra att spara, presenter som blev fel, minnen som kanske inte är glada, porslin som är kantstött. Hon kommer med små historier som klienter som hon har hjälpt, handfasta tips och idéer om hur man ska bära sig åt och hur man skapar bra förvaring (just det där med att leta efter saker är en riktig tidsätare). Det handlar om att frigöra sig, att inte låta tingen äga en.

Jag gillar det. Just nu gillar jag det extra mycket eftersom jag sitter i ett sovrum fullt med kläder, prylar och papper som borde rensas upp. Karen, kom hit och hjälp mig.

Inga kommentarer: